Uppdatering från växthuset och trädgården

Här kommer lite uppdatering från mina sådder i växthuset. Jag har förgrott bondbönor, ärtor, fänkål, sallat, rödbetor, spenat. Planterat om alla krukodlingar tex kryddorna, pelargoner, fuschior. Förgror även min potatis här ute.

Här har vi bondbönor.

Bondbönor, ärtor och fänkål.

All potatis ligger på groning. 

Sockerärtor, växer lite för bra nästan ;-)

Andra året som jag försår rödbetor, blev riktigt bra förra året.

Idag är planen att jag ska plantera om mina tomatplantor för andra gången. Tänker att de också ska få komma ut i växthuset, ev är det lite för tidigt ännu men får kika på prognosen framöver. Jag har ju både bubbelplast och fläkt i växthuset så det blir aldrig lägre än 5 grader där inne.

Massor med små söta fikon.

Rosmarinen börjar också ta sig.

Nysådd av spenat blandat med "gammal" planta från i höstas.

Dragon.

Nu på våren är det riktigt svårt att hålla det lagom i temperatur där inne. Bubbelplasten gör ju att det vid soliga dagar blir riktigt varmt, upp mot 30 grader om jag inte öppnar dörrarna och luftar. Men det är ju svårt att göra de dagar man är iväg och jobbar såklart. Men....det brukar bli bra i slutändan ändå 😉
Pingsliljor och tulpaner i bakgrunden.

Även ute i trädgården börjar det hända grejer. Tulpaner, krokusar och pingsliljor börjar visa sig. Nu fattas det väl bara att rådjuren ska börja kalasa på tulpanerna, måste köpa råväck. Har ni andra tips på att hålla rådjuren borta så tipsa gärna i kommentarsfältet!

Det här är en tidig sort av krokus, vet inte vad den heter tyvärr.

Även "vanlig" krokus på väg upp.

Och massa tulpaner. F-n ta det rådjuret som tar dessa!

Och så har vi även fått barnens studsmatta på plats. Glada barn såklart!

Jisses vad gul gräsmattan är! Har hällt ut gödning så nu hoppas vi den tar sig fint så fort vi får lite mer värme.


Kommentarer

  1. Syntetiskt vargurin. Under de två år vi haft det (på "tussar" uppsatta i trädgården) har rådjuren helt hoppat över vår trädgård o tulpanerna överlevt o blomstrar 😊

    SvaraRadera
  2. Syntetiskt vargurin, aldrig hört talas om, borde ju funka men....vad tycker katter om det undrar jag? Har ju 2 katter och de vill jag ju inte skrämma iväg ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grannkatterna är kvar o tar sina vanliga svängar så för oss funkar det iaf, men kan ju inte garantera att det funkar så för alla..

      Radera

Skicka en kommentar