Krämig laxsoppa med räkor och saffran

Hoppas ni har det bra i dessa coronatider? Känns ju lite som man lever i en film ibland men livet rullar ju på även om en del dagar ser lite annorlunda ut. Jag jobbar på som vanligt om än några fler dagar hemifrån än vad jag brukar. Min sambo är delvis permitterad så han jobbar inte alla dagar i veckan, barnen går i skolan som vanligt och vi följer såklart alla rekommendationer som ges ut.

Har varit superdålig på att uppdatera bloggen nu under flera månaders tid. Varför? Ja, jag har helt enkelt inte haft lust, har fokuserat på annat, tex styrketräning ;-)

Nu har vi ju våren här och jag har börjat med massor av sådder som jag tänkte visa för er men vi börjar med en laxsoppa. Den här soppan har jag gjort massor av gånger så ni kanske redan har sett den men eftersom jag själv tänker tillaga den här idag så tänkte jag att jag även påminner er om receptet genom att lägga ut det igen ;-)

laxsoppa med aioli

Den här soppan är otroligt krämig och har en god smak av saffran, fänkål och lök och så lax och räkor då förstås. Brukar toppa med en enkel aioli.

Ingredienser
ca 700-800 g laxfilé
ca 2 dl skalade räkor
½ purjolök
1 st gul lök
1 st fänkål
1 st vitlöksklyfta
1 pkt saffran
3 dl vitt vin
2 dl vatten
3 dl grädde
1 dl creme fraiche
4 msk fiskfond (jag använder egengjord, går bra med en tärning också)
lite tomatpuré
torkad timjan
salt och peppar

Börja med att hacka lökarna och skiva fänkålen. Stek i smör i en stor kastrull. Pressa ner vitlöken, krydda med timjan, salt och peppar och ringla över lite tomatpuré. Fräs någon minut och blanda sedan ner vin, vatten, fond, låt bubbla upp, tillsätt saffran, grädde och creme fraiche. Låt småputtra ca 15-20 min.

Skär laxen i kuber. Salta lätt och lägg sedan ner i kastrullen. Låt sjuda till laxen är klar, ca 7 min. Det sista du gör är att tillsätta räkorna, dom får inte bli sega. Servera i skålar.

Aioli
2 vitlöksklyftor
1 dl creme fraiche
½ dl majonäs
salt

Pressa ner vitlöksklyftorna i en skål och tillsätt resterande ingredienser. Servera en klick på fisksoppan.

Trevlig helg på er!



Kommentarer