Coq au vin med kyckling

Coq au vin är ju en klassisk fransk rätt som ju egentligen ska innehålla tupp men vem gör med tupp nu för tiden undrar jag?? ;-) Andra givna ingredienser i en sådan här gryta är rött vin och sidfläsk/bacon. Det som är bra med den här grytan är att den behöver inte koka speciellt länge men kycklingen blir väldigt mör ändå. Så här gör jag:

coq au vin


Ingredienser
kycklingdelar (jag hade både kycklingklubba som jag delade och kycklinglårfiléer)
10 st pärllökar
3 st mellanstora morötter
3 st mellanstora palsternackor
2 vitlöksklyftor
3 msk tomatpuré
1 flaska rött vin
1 pkt bacon
torkad timjan 
salt och peppar
smör och olja
ev maizena

Skala lökarna, hacka vitlökarna, skala och skär morötter och palsternackor i mindre bitar. Fräs på allt i lite olja i en stekgryta. Tillsätt tomatpurén så den får bryna med en stund. Häll sedan i en flaska rött vin.

Salta och peppra kycklingdelarna och bryn de i smör i en stekpanna, lägg över i grytan allt eftersom. Krydda grytan med timjan och ev lite mer salt och peppar.

Skiva baconet och stek på i stekpannan, häll av fettet och tillsätt baconet till grytan.

Vill du ha grytan lite tjockare så tillsätter du också lite maizenamjöl.

Låt nu småputtra i ca 35-40 min.

Servera som jag gjorde med broccolimos eller ris om du äter det.

coq au vin

coq au vin

coq au vin




Kommentarer