Sötpotatismos

Mina barn älskar potatismos, jag älskar sötpotatismos 😋 Har ni testat? Finns olika anledningar till varför man ska välja sötpotatis framför vanlig potatis (fast sötpotatis är ju egentligen ingen potatis) och du kan läsa mer om det i mitt inlägg "därför ska du välja sötpotatis framför vanlig potatis".

sötpotatis

Sötpotatis är ju sött och gott och det blir ju också det här moset. Man ska ha i en rejäl klick smör, det är viktigt! Så här gör jag:

Ingredienser sötpotatismos
3 stora potatisar
25 g smör
riven muskot
ca 1/2 dl vispgrädde
ev lite philadelphiaost
vitlökspulver eller en färsk riven vitlöksklyfta
salt och peppar

sötpotatismos

Skala potatisarna och skär i mindre bitar, koka i ca 15 min tills de är mjuka. Häll av vattnet men låt litegrann vara kvar i botten. Tillsätt övriga ingredienser och vispa till ett mos. Gott, gott!!



sötpotatismos



Kommentarer