Färgglada hemmagjorda rotfruktschips - perfekt till fredagsmyset!


härliga färger
Lila, gula och oranga morötter. Gulbeta och polkabeta + sötpotatis.
Jag hittade härliga morötter och rödbetor i alla möjliga färger häromdagen i affären. Visst blir man glad av lite färg nu när hösten är här! Direkt när jag såg dom så tänkte jag "chips". Ja, egengjorda chips då förstås ;-) Jag lade till några sötpotatisar i matkorgen och en flaska rapsolja och åkte hem. Mycket skalande och skivande på mandolinen (ja, jag har äntligen köpte en mandolin!) blev det. Skar mig till och med på tummen men så himla snyggt blev det, kika på bilderna nedan så ser du vad jag menar. Visst blir man glad av dom härliga färger!

skivade morötter


skivad sötpotatis


Att göra själva chipsen är enkelt. Häll upp rapsoljan eller matolja i en stor kastrull, ca 3 cm högt. Värm till 170 grader. Sänk ner några skivor i taget och fritera i minst 4 minuter. Morötterna blev bra på 4 min men sötpotatisen och rödbetorna körde jag 5 min.

Ta upp ur oljan och lägg på hushållspapper så överflödig olja kan rinna av. Salta väl och om du vill, krydda med lökpulver, då blir det lite smak av grillchips vilket jag tycker är gott!

Sätt ugnen på 100 grader. Lägg bakplåtspapper på en ugnsplåt och lägg upp chipsen, i alla fall dom som du tycker behöver bli lite torrare och krispigare. In i ugnen i ca 40 min. Förvara sedan lufttätt, tex om du har en gammal tom chipspåse över, det blir perfekt. Ät och njut!!


morotschips, sötpotatischips
Färdiga morots- och sötpotatischips.
rödbetschips
Rödbetschips. Tyvärr så behåller ju inte polkabetan sin fina färg efter friteringen.


rotfruktschips
Fredagsmyset är klart!

rotfruktschips




Kommentarer

Skicka en kommentar