Från sådd till tallrik - Tomat

Tänkte skriva några inlägg med temat "från sådd till tallrik". Namnet säger väl allt hoppas jag 😀 Jag berättar hur man sår en grönsak, hur man planterar om, gödslar, odlar, skördar och sedan tipsar jag också om vad man kan tillaga av den. Kan det vara något??


Vi börjar med min favorit, tomaten! För det första, att odla tomat i växthus är en klar fördel men det funkar givetvis att odla ute också. Jag odlar ju nästan alla mina tomater i växthus men i år har jag faktiskt några plantor på utsidan också, får se hur resultatet blir där.


Dessa lite djupare krukor är perfekta för tomater.
Sådd:
När man ska så tomater beror lite på om man har växthus eller inte och om man har möjlighet att ge plantorna extrabelysning eller inte. Det har ju också betydelse var du bor i landet. Jag själv bor i zon 2. Eftersom jag har både växthus och extrabelysning så är det det sättet som jag tänker berätta om. Jag börjar mina sådder i början av februari. Använder mig oftast av sålådorna som du ser ovan. Fyll med såjord och sätt 1-3 fröer per kruka. Det står på fröpåsen hur djupt fröet ska ner. Täck sedan med jord och vattna. På med plastlocket som brukar följa med denna typen av såkrukor.

Viktigt att skriva rätt namn på de tomaterna du sått. 

Ställ nu sålådan varmt. Det behövs faktiskt inget ljus ännu men så fort tomaterna börjar visa sig så ska de ha ljus och lite kallare, gärna runt 15-18 grader. Det är också jättebra om man kan ha extrabelysning nu. Detta gör att plantorna inte drar iväg mot fönstrets ljus utan växer långsamt och blir knubbiga.

Dessa lampor har jag beställt HÄR.

Små fina knubbiga plantor.
Omplantering:
Första omplanteringen sker när plantorna är som ovan bild, kanske lite större. Då tar man helt enkelt och tar isär plantorna en och en, sätter de i en kruka som är minst 10 cm hög. Man sätter plantan i botten på krukan och fyller sedan på med jord, nu ska det vara bra jord, tex grönsaksjord. Detta gör man för att det växer ut rötter ifrån stammen och ju fler rötter desto stadigare planta. Plantorna måste fortfarande stå ljust och ha utrymme att växa på längden och bredden.

odling tomater
Dessa tomater är omplanterade en gång, snart dags för slutplanteringen.

 Eftersom jag har växthus så brukar jag ställa ut plantorna där någon gång i slutet av april, lite beroende på vädret förstås. Jag har isolerplast på mitt växthus och jag har också en värmefläkt så det går aldrig under 5 grader. Min erfarenhet är att det är bra att plantera ut tomaterna rätt så tidigt för då ränner de inte iväg på längden utan de håller sig knubbiga och fina.

omplantering tomat
Sista omplanteringen gjord i stora svarta plastkrukor.

Någon gång mitten, slutet av maj så är det dags för sista omplanteringen. Jag använder mig av dessa 20 L svarta krukor ifrån Willab. Använd en bra jord och tillsätt ca 7,5 dl vedaska och ca 1 dl benmjöl per 50 liter jord. Detta blir mumma för tomaterna!

vedaska och benmjöl
Vedaska och benmjöl mår tomatplantan bra av.

Skötsel: 
Allt eftersom tomaterna växer så binder du upp dem så de inte faller ner och glöm heller inte att "tjuva". Att tjuva innebär att du knipsar bort den där lilla stängeln som kommer emellan ett blad och stammen, den tar bara onödig energi ifrån plantan då du ska fokusera på att få en lång och rak stam. Efter ca 1 månad är det dags att börja ge tomaterna näring. Det finns många olika sorters näring för tomater men jag brukar köra på Biobact tomat. Den funkar för mig. 1 ggr/vecka brukar jag gödsla med flytande gödsel.




Framåt slutet av augusti eller när man tycker att tomatplantan blivit tillräckligt lång så kan man klippa av toppen. Detta gör att plantan inte tar kraft till att växa sig längre utan ger all sin kraft till tomaterna istället, så de hinner mogna.

tomater i klase

gula tomater

gardeners delight


Övriga tips:
  • Tomater gillar inte att bli övervattnade, heller inte för lite vatten utan lagom är bäst.
  • Tomater gillar inte att få vatten på bladen.
  • Se till att vädra ditt växthus ordentligt, för mycket fukt ger gråmögel på plantorna.
  • När plantan blommar så kan du skaka lite lätt på plantan, då hjälper du till med pollineringen.
  • Ska du ha tomatplantan utomhus så måste du avvänja den. Ställ ut den i ett skuggigt läge när det inte blåser och ta in den på natten. Håll på så här några dagar för att slutligen sätta ut den på sin växtplats.

Skörd:
Sedan kommer vi till det roliga....skörden! 😀 Allt eftersom tomaterna mognar så är det dags att skörda och njuta av arbetet som man haft hela våren. Jag odlar mest körsbärstomater och stora bifftomater, nedan ser ni rekordet för mig när det gäller bifftomat 😋

rekordstor bifftomat
Rekordstor bifftomat!



Små söta goda körsbärstomater i alla färger.



Visst är de vackra!


Recept:
Vad ska man göra med alla dessa härliga tomater nu då? Finns massor gott att göra. Listar några av mina favoriter nedan:


  1. Att göra egen tomatketchup är ju givetvis ett måste, både GUL och RÖD.
  2. TOMATMARMELAD! Har ni inte smakat detta så måste ni göra denna fantastiska marmelad!
  3. Bifftomaterna passar perfekt i en GRÖNSAKSLÅDA tillsammans med alla andra härliga grönsaker från trädgården.
  4. Sist men inte mindre gott, SOLTORKADE tomater. Så himla gott och enkelt!
gul tomatketchup
Gul tomatketchup

röd tomatketchup
Röd tomatketchup
tomatmarmelad
Tomatmarmelad

grönsakslåda
Grönsakslåda


soltorkade tomater
Soltorkade tomater

Hoppas ni fick lite tips och idéer inför nästa års tomatodling (eller årets). Glöm inte att hålla ögonen öppna efter nästa "Från sådd till tallrik", vad det blir för grönsak då håller jag hemligt än så länge 😉





Kommentarer