Gör ditt eget gödselvatten av nässlor

Idag har jag plockat nässlor för första gången. Dessa stickiga, brännande växter innehåller nämligen väldigt mycket näring som jag tänkte tillföra till mina odlingar genom att göra nässelvatten.

2 påsar med nässlor redo för tunnan.

Nässelvatten är väldigt bra för dina växter och grönsaker men det finns en jobbig sak och det är att vattnet tydligen stinker något fruktansvärt. Ja, ja, det får vi väl stå ut med tänker jag med tanke på att jag inte behöver köpa något gödsel alls i år. Jag har ju också börjat med täckodling i år och hittills så har jag bara använt gräsklipp men tänkte då också komplettera med nässelvatten.

nässlor

nässlor


Hur gör man då då? Jo, ut i naturen och plocka ihop lite nässlor. Ta på dig heltäckande kläder, trädgårdshandskar och ta med dig några påsar och en sekatör. Ta sedan fram en stor tunna med lock. Viktigt att den har lock annars går stanken rakt ut. Fyll tunnan med nässlorna och fyll sedan upp med vatten så det täcker. På med locket och låt stå i minst 2 veckor, rör om några gånger med en pinne.

nässelvatten

Locket på.


När 2 veckor gått så kan du sedan börjat använda vattnet. Man tar 1 del nässelvatten och 10 delar vanligt vatten. Jag har läst att det är bäst att vattna när det inte är allt för torrt i jorden utan när det är lite fuktigt för då rinner gödselvattnet rakt ner och ligger inte på ytan och stinker.

plasttunna
Den här tunnan hittade vi på Jula, tar 75 L vatten.

Ja, vi får se hur det här går och om jag blir nöjd med mitt nässelvatten. Återkommer såklart med resultatet! Har du testat nässelvatten???

Kommentarer