Sådd av tomater, chili och paprika

Idag var det så dags för den årliga tomatsådden igen. Eftersom jag har växthus och kan ställa ut mina plantor där sedan när dom börjar trängas inomhus så tycker jag det är rätt lagom att börja nu. Har du inget växthus så kanske du ska vänta lite eller så får du helt enkelt se till att du har bra med plats för dom att växa inomhus sedan med extrabelysning osv.

tomatfröer


Jag sådde ett gäng med tomater som jag hade förra året också, två chilisorter (Padron och Peruvian purple) och en paprikasort (California wonder). Har också beställt några fler sorters tomater via Impecta idag och så fort dom kommer så får dom göra dessa sådderna sällskap. Köpte bland annat Golden Bumble Bee som är en otroligt snygg gul körsbärstomat med röda strimmor, ska bli kul och se (smaka) om den är lika god som den är snygg ;-)

Jag sår alltid mina tomater och chili i såjord, ibland lägger jag vanlig planteringsjord i botten och sedan såjord på toppen men denna gången blev det bara såjord. Jag ställde låden på mitt badrumsgolv helt enkelt för att där är värme och så är det ju lätt att torka upp om det blir jord och vatten på golvet. Så fort dom visar sig så åker dom ut i ljuset i ett rum med extrabelysning över, annars blir de så långa och gängliga.

tomatsådd

Förra året åkte mina tomatplantor ut i växthuset redan i början av april men det var ju för att vi skulle riva vårt hus då och jag hade helt enkelt inget val. Dock så tyckte jag dom klarade sig väldigt bra, dom drog inte iväg på längden utan blev kompakta och fina, kanske kör på april i år igen ;-)

Har du kommit igång med dina sådder ännu??

Du kan läsa om mina vintersådder HÄR.




Kommentarer