Sådd av tomat, spetskål, piplök och salladslök

Fortsätter med mina sådder. Skrev ju för någon vecka sedan att jag sådde tomater, paprika och chili (flera av tomaterna har redan kommit upp). Kom ju då också på att jag hade för lite tomatsorter så jag fick stödbeställa några flera från Impecta. Det blev ytterligare 3 sorter som du kan se på bilden nedan. Är väldigt nyfiken på den lilla gula med rödoranga strimmor, Golden Bumble Bee, den tror jag kan bli hur god som helst!

fröer Impecta

Så snygg!
Jag sådde även piplök, spetskål och salladslök i sk pluggbrätten. Bottnade med lite planteringsjord och sedan såjord på toppen. Varför gör jag så då? Jo, för då kan sådderna stå kvar lite längre i sina lådor eftersom att det finns lite näring längst ner. Sådde flera fröer i varje plugg. Just nu står sådderna på värmegolvet i badrummet men jag tänkte faktiskt skicka ut löken och kålen till växthuset så får de stå där och växa när värmen är tillräcklig helt enkelt. Tomaterna, chilin och paprikan kommer ta stor plats inomhus så jag har inte plats för flera sådder än dom helt enkelt.





Sådde även dill i en sålåda som jag ställde ut i växthuset direkt. Dill klarar ju definitivt av att sås vintertid, kommer växa upp i växthuset när den själv känner att det är lagom temp.

Sorterna jag sådde idag:
Tomat:
Golden bumble bee
Indigo blue berries
Sungold
Spetskål:
Wheelers imperial
Dill:
Tetra
Röd salladslök:
Noordhollandse bloedroede
Piplök:
Evergreen




Kommentarer