Krämig potatisgratäng med grillad entrecote

Jag äter ju enligt LCHF som ni säkert vet, normal LCHF för det mesta, ibland strikt, ibland till och med keto och ibland liberal. Vill ni veta vad dom olika nivåerna betyder så hittar du en bra guide hos Kostdoktorn.

Potatis är något jag inte äter allt för ofta, äter jag det så är det min egenodlade färskpotatis. Men.....ibland så gör jag undantag, som den här gången då sambon var sugen på en potatisgratäng.

Och varför potatis och LCHF inte går ihop kan du läsa mer om HÄR.

Men som sagt var, ibland äter jag potatis, i helgen var det ett sådant undantag och vilket underbart undantag :-) Det är ju så himla gott med en krämig, vitlöksspäckad potatisgratäng...det går inte att komma undan. Till detta grillade jag entrecote och stekte på spetskål som ju också är otroligt gott. Har ni inte testat spetskål så gör det, annorlunda smak mot vitkålen.

Färdiggräddad!


Ingredienser potatisgratäng
ett gäng potatisar beroende på hur många ni är
1-2 gula lökar
ett gäng vitlöksklyftor
ca 3 dl vispgrädde
salt och peppar
smör

Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skiva potatisen, går snabbast i en matberedare. Skiva den gula löken.

Smöra en ugnsform och lägg ett lager potatisskivor i botten, fördela lite skivad lök över, pressa över en vitlöksklyfta, salta och peppra och lägg på ett nytt lager potatisskivor, fortsätt så tills allt är slut, avsluta med potatis.

Häll över grädden och in i ugnen i ca 50 min. Känn med en sticka så potatisen är mjuk.

Servera med det grillade köttet och spetskålen och njut! 😀






Kommentarer