Vintersådd av morötter

Nu har jag för första gången testat att vinterså morötter. Ska bli spännande att se om det funkar!

impecta
Dessa sorter sådde jag.

 Varför vintersår man då? Jo, det är dels för att slippa göra det till våren då man ändå har massor av andra saker att göra i trädgården. Men främst är det för att fröerna då kan gro tidigare än vad dom hade gjort annars. Dom ligger och vilar i jorden och när dom känner av att nu är det tillräckligt varmt och fuktigt så börjar dom växa. Kan handla om flera veckors tidigare skörd faktiskt vilket jag såklart hoppas på.
vintersådd
Fyll på fårorna med ny fräsch jord. Behövs ingen vattning.

Hur gör man då? Jo, som vanligt faktiskt. Min jord var lite frusen när jag skulle så så jag luckrade upp lite och gjorde rader som jag sedan sådde i, fyllde sedan på med ny jord i såraderna. För att sedan fröerna ska få ligga i lugn och ro så lade jag på ett galler, ett växtstöd. Vi har ju 2 katter som gärna gräver i öppen jord vilket jag vill förhindra.

vintersådd
Täckt med galler.

Det är inte bara morötter som funkar att vinterså utan även tex spenat, dill, persilja och sallat. Ska också förtydliga att det är sommarmorötter jag sått, höstmorötterna får vänta till våren.



Kommentarer