Plantering av höstlök i krukor

Än är det inte försent att plantera sättlökar för vårens blomning om du inte hunnit med det ännu. Jag satte massa tulpaner och andra lökar i helgen som gick. Satte en hel del i krukor vilket jag tycker är käckt. Då kan man flytta runt dom på altanen hur man vill.

Tulpanerna åkte ner i krukor. Älskar "svarta" tulpaner!😍

Börja med att fylla botten av krukan med lite jord, blanda i lite benmjöl, i med lökarna, läs på förpackningen hur djupt dom ska stå men bry dig inte om avståndsrekommendationerna, gäller inte i kruka 😉 Nä, här ska dom sitta tätt men inte nudda varandra, se mina bilder. Fyll sedan på med jord upp till krukkanten och vattna.

Tätt ska lökarna stå. 

Färdigvattnade och namnade.

Ställ sedan undan på en torr plats, krukorna får inte bli våta, iallafall inte för mycket. Krukorna behöver få sig en kylperiod så dom ska heller inte stå för varmt. Jag ställde mina i min kallbänk som har lock på sig. Till våren så tar jag in dom i växthuset så dom kan börja växa och sedan vidare till altanen. Längtar redan 😀

P.S Det är rea på lökarna nu på tex Blomsterlandet, jag köpte mina för halva priset!

Här får dom stå under några månader.


Kommentarer