Domare i Chark-SM

På tisdag ska jag göra något som jag aldrig gjort förut nämligen att vara domare i Chark-SM. Ett hedersuppdrag som jag fått eftersom jag är matbloggare :-) Riktigt kul!

chark-sm


Vad är då Chark-SM? Jo, i Chark-SM utses Sveriges bästa charkprodukter, allt från falukorv, köttbullar, skinkor och salami till isterband och grillkorv. Det finns 16 olika tävlingsklasser. Som domare bedömer man smak, utseende, arom, struktur och konsistens.

chark-SM

Charkuterierna av hög kvalitet belönas med en kvalitetsstämpel i guld, silver eller brons. Det innebär att varje produkt som når den allra högsta kvalitetsnivån får guldkvalitet. I varje klass, bland charkuterierna av guldkvalitet, utses en svensk mästare som är snäppet vassare än alla de andra charkuterierna.

chark-sm 2016

Tävlingen arrangeras vartannat år och om du vill se vilka som vann 2014 kan du kika in HÄR.

Jag kommer försöka ta en massa bilder under tisdagen då jag är med men kan givetvis inte avslöja något om vilka som vinner då prisutdelningen inte är förens i slutet av oktober :-)

Chark-SM arrangeras av SP Food and Bioscience.


Chark-SM 2016




Kommentarer