Fläskgryta med senap och äpple i countrypannan från de Buyer

Tycker ni det är viktigt med bra stekpannor och stekgrytor? Isåfall tycker jag ni ska kika på det franska märket de Buyer. Dom gör kolstålspannor som jag tycker är otroligt bra. Har 2 stekpannor i olika storlekar och är numera också ägare av en sk "countrypanna". En djup och bred stekgryta, perfekt för tex köttfärssås eller eller andra större rätter.

de Buyer countrypanna

Kolstålspannor är lättskötta, du diskar dom bara med hett vatten. Det går att använda vilka redskap som helst och den funkar på induktionshäll. Dom tål hög värme och kan användas i ugn upp till 230 grader.

de buyer countrypanna

Första testet för mig i pannan blev en fläskgryta med äpple, senap och korv. Blev riktigt gott och pannan funkade perfekt!

Ingredienser
1 kg fläskkött (jag köpte sk "skivspill" från fläskkarré och fläskkotlett)
ett äpple
några korvar du gillar, jag tog kabanoss (älskar Coops kabanoss!)
3 färska rödlökar
1 msk god senap
2 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
1 msk köttfond
några körsbärstomater
salt och peppar
olja/smör

Skiva upp köttet i mindre bitar. Skär äpplet och korvarna i mindre bitar. Skiva rödlöken.

Smält olja och smör i pannan, stek på köttet några minuter, salta och peppra. Tillsätt äpplet, korvarna och löken. Stek ytterligare några minuter.

Tillsätt övriga ingredienser men vänta lite med tomaterna. Innan servering delar du körsbärstomaterna på mitten och tillsätter till grytan.

Servera med blomkålsris!








Kommentarer