Bacon explosion med salami och mozzarella

Grillen är igång här nästan varje dag och härom dagen provade jag på en ny grillrätt som jag hört så mycket om, bacon explosion. Den består av en fylld köttfärslimpa inrullad i bacon, grillad på låg värme med rökflis.

Man kan egentligen fylla själva limpan med vad man vill, jag fyllde med fänkålssalami och mozzarella. Kryddade först färsen med en bbq-sås och lite kryddor. Man rullar in limpan i en sk baconmatta, inte speciellt svårt att göra men se till att du har lite extra tjocka baconskivor.

baconmatta
Baconmatta med rub.
Här har jag lagt på salami och mozzarella, dags att rulla ihop.

Redo för grillen!


Limpan blev jättegod, lite torr kanske, tror orginalreceptet är med späck eller så kan man använda fläskfärs, jag använde vanlig blandfärs, kanske går jag inte ända upp till 65 grader nästa gång men iallafall väldigt god..... Så här gjorde jag:

Ingredienser
3 pkt tjocka bacon
800 g blandfärs
någon rubb du tycker om
mozzarella
salami
bbq-sås
vitlökspulver
salt och peppar

Blanda ihop färsen med bbq-sås, vitlökspulver, salt och peppar. Låt gärna stå några timmar i kylen så smakerna sätter sig.

Gör baconmattan på bakplåtspapper, min blev ca 25 x 25 cm. Krydda med en kryddblandning eller rub som du gillar.

Platta ut färsen på plastfolie (eller direkt på baonmattan) lite mindre än baconet. Täck med salami och mozzarella, rulla ihop med hjälp av plastfolien till en tight rulle, lägg på baconmattan och rulla sedan ihop den med baconet, försök att få så tight du kan. Tryck ihop ändarna så det inte rinner ut någon färs. Rubba utsidan och pensla på bbq-sås.

bacon explosion
Gjorde även några pannbiffar av färs som blev över.

Gör iordning grillen för indirekt grillning, försök hålla ca 120 grader, på med rullen och släng en näve rökflis över glöden. Kör tills köttet är ca 65 grader, tog för mig ca 2 h.

bacon explosion

Jag serverade min bacon explosion med ugnsrostade grönsaker och en god fetadippsås som bestod av 1 pkt mosad fetaost, 1 dl creme fraiche, 2 dl turkisk yoghurt, 1 msk olivolja, 1 msk kräm av soltorkade tomater, salt och peppar.

Så ut i trädgården, ta fram grillen och testa detta nu! :-)


Sötpotatis, egenodlad squash och färsk pottis.

Grillmiddag!



Kommentarer