En lugn men god midsommarafton

Hoppas ni hade en trevlig midsommarafton! Vi tog det lugnt och var bara hemma med familjen. Har inte haft vare sig tid och lust att planera för något speciellt midsommarfirande utan vi åt god mat, gjorde midsommarstång och målade faktiskt huset litegrann också, lite testmålning inför idag då vi ska börja med den "riktiga" målningen. Mina föräldrar kommer hit och hjälper oss :-)

midsommarmat

Men god mat blev det ju igår iallfall. Vi körde på sill, lax och färskpotatis till lunch och till middag blev det grillad lammytterfilé, goda korvar, grönsaker och sås.

grillad midsommarmat

Lammytterfilé, otroligt gott kött. Jag marinerade det först i olivolja, hackad färsk rosmarin, hackad vitlök och rivet citronskal. När jag sedan grillade det så saltade och pepprade jag. Tunna skivor så det går fort, lamm får absolut inte bli torrt tycker jag.

Grönsakerna marinerade jag i samma marinad. Såsen bestod av hälften creme fraiche, hälften turkisk yoghurt, ca 1 msk god smaksatt senap, i mitt fall smaksatt med rom och apelsin, lite pressad citron, salt och peppar. Jättegod!

Potatisen kokar jag såklart med massor av salt och färsk dill!

Emellan måltiderna tog vi oss en mojito, har massor med egenodlad mynta och nått måste man ju ha den till ;-)

Nä, nu ska jag ut och måla huset! :-)

Glada barn som är överens för en gång skull ;-)


Kommentarer