Ramslökssmör och pannbiffar med brunsås

Har faktiskt aldrig ätit ramslök förut (tror jag) och definitivt aldrig tillagat något av det själv. Fick en hel hög med färsk ramslök som min mamma hade plockat härom dagen och då beslutade jag mig för att testa ramslökssmör som jag hört så mycket om. Det var verkligen gott!

ramslök
Fina ramslöksblad, ser nästan ut som liljekonvalj.


Ramslök har en mild vitlökssmak, ett mellanting mellan vitlök och gräslök skulle jag vilja säga :-) Ramslökssmöret serverades med pannbiffar och brunsås och till det kokte jag blomkål och broccoli.

Pannbiffarna är inga konstigheter, blandar blandfärs med ägg (jag tog 2 ägg till 1 kg blandfärs), en hackad stekt gul lök, 1 dl vispgrädde, salt, peppar, timjan (färsk eller torkad) 1 msk köttfond, lite tamarisoja och så tog jag även i några hackade blad ramslök. Forma till biffar och stek i smör. Såsen gör du i stekpannan, ta ut biffarna och tillsätt grädde, fond, maizena, salt, peppar och lite soja, i med biffarna igen så dom får gå klart och gotta till sig.

Ingredienser ramslökssmör
smör
hackad ramslök
havssalt

Blanda ihop, rulla till en rulle i plastfolie, lägg i kylen så smöret hårdnar lite. Skär upp och servera till maten.

pannbiff med ramslökssmör

Vad kan man mer göra med ramslök?? Har tänkt att testa ramslökspesto men behöver fler tips! Har lagt resten i frysen så det bara ska vara enkelt att ta fram en bit och hacka ;-)

ramslök




Kommentarer

Skicka en kommentar