Snabblagad kycklinggratäng med mango och kokosmjölk

Den här rätten tröttnar jag aldrig på, har tipsat er om den tidigare men den är så bra så här kommer den igen ;-) Den är väldigt snabblagad eftersom jag använde mig av färdiggrillad kyckling men du kan förstås ta färsk kyckling också. Häng med!




Ingredienser
en grillad kyckling (el färsk men lägg då på 5-10 min i ugnen)
en liten påse färsk spenat
en stor röd paprika
en halv squash
en bukett broccoli
ett gäng färska champinjooner
ett pkt kokosmjölk, 4 dl
1 tsk sambal oelek
1 dl creme fraiche
en hel färsk mango
1 tsk paprikapulver
1 tsk curry
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg spenaten i botten på en ugnsform. Skiva upp alla grönsaker och stek i smör och kokosolja några minuter. Lägg sedan grönsakerna över spenaten.

Rensa kycklingen och lägg allt kycklingkött över grönsakerna. Skär upp mangon i bitar och fördela över kycklingen.

Värm upp kokosmjölk, creme fraiche, sambal, paprikapulver, curry, salt och peppar i en kastrull. Häll över kycklingen, in i ugnen ca 20 min.

Servera med blomkålsris. Enklaste sättet att göra blomkålsris är att riva den på ett rivjärn, lägg i en skål, in i micron 2 min, ta ut blanda runt och salta, in igen i 1 min. Klart!


Kommentarer

  1. åhh vad gott det ser ut ska defenetift testa någon dag att laga rätten

    SvaraRadera

Skicka en kommentar