En ny grillpanna i kolstål från de Buyer

Har ni testat stekpannor av kolstål?? Inte? Då kanske ni ska göra det ;-) Jag har två kolstålsstekpannor från de Buyer och fick nu precis min tredje, en grillpanna. Ska bli kul att "grilla" in den och se om den blir lika bra som mina andra pannor.

de Buyer

Kolstål är ju lite speciellt, den blir bara bättre och bättre ju mer man använder den och ja, den ska bli brun och svart, då är den som bäst. Mina två andra stekpannor är nu väl instekta och funkar perfekt. Det tar ett tag att fatta att man ska låta köttet ligga i pannan tills det släpper självmant, då kan man vända och köttet har fått perfekt yta. Kolstål blir väldigt snabbt varmt och det funkar även på induktionshäll, vilket ju är bra eftersom jag får det i mitt nya kök ;-) Nackdelen då är att pannan kan rosta om man inte snabbt torkar av den efter man diskat den vilket man gör i hett vatten, inget diskmedel, det ska vara lite fett kvar i pannan inför nästa stekning, det skyddar den.

Jag får återkomma med hur det går med min nya grillpanna, som ni ser på bilden är den ljus och fin nu men det kommer ändra sig så fort jag steker något i den. I bakgrunden ser ni en av mina gamla, mörk och inkörd ;-)

Min grillpanna kommer från Hoffmeiers, där hittar du massor från de Buer.

P.S Ni missar väl inte min tävling som jag har på bloggen! Kika in mitt förra inlägg :-)



Kommentarer