Baconlindad fylld kycklinglårfilé med grönsallad och caesardressing

Idag har jag varit hemma med sjuka barn, eller ja, "på väg att bli friska barn" får man kanske säga. Båda två har haft hög feber men nu så verkar det ha gått över så imorgon blir det skola/dagis igen.

Har hunnit med ett träningspass nu på eftermiddagen, så himla skönt att träna hemma tycker jag, slippa dra iväg till ett gym, testa det om ni inte gjort det ännu, köp hem lite hantlar och en skivstång och kör, finns massor med program och hjälp att få på tex Youtube. Jag brukar kolla på Lofsans youtubesida, där får man mycket tips :-)

köttfärssås och broccoli

Idag blev det köttfärssås här hemma, barnen fick fullkornspasta till men jag åt broccoli, avocado och oliver till min sås. Svårare än så behöver man inte göra det om man vill dra ner på kolhydraterna. Viktigt dock att få i sig fett, bra fetter då förstås och idag kom mina ifrån avocadon och oliverna. Gör min köttfärs på blandfärs, mer fett vilket innebär att man inte behöver äta så stora portioner för att bli mätt.

En annan rätt som jag gjorde häromdagen blev också himla god, låg på kolhydrater och bra fetter. Det blev baconinlindad kyckling som jag fyllde med soltorkade tomater och mozzarella, till det en grönsallad med caesardressing. Enkelt och gott!

baconlindad kyckling caesardressing



Ingredienser
1 kg kycklinglårfiléer
soltorkade tomater
mozzarella
färsk basilika (kan uteslutas)
bacon

Lägg ut alla filéer på en skärbräda, salta och peppra. Lägg på några hackade soltorkade tomater på varannan filé och en skiva mozzarella, ev några basilikablad. Lägg över en annan filé och linda bacon runt. Lägg i en ugnsform och kör in i ugnen på 200 grader ca 20-25 min, kika så dom är färdiga.

Ingredienser caesardressing
1 ägg
2 1/2 dl rapsolja
3 sardeller
1 msk dijonsenap
en riven vitlöksklyfta
2 dl riven parmesanost
salt och peppar

Knäck ner ägget i en hög bunke, tillsätt sardeller, senap och vitlök. Låt ingredienserna bli rumsvarma. Häll sedan i rapsoljan. Kör ner en stavmixer och kör runt till såsen tjocknar. Häll upp i en skål och tillsätt osten, salt och peppar.

Skär upp romansallad och isbergssallad, tillsätt lite gurka, mozzarella och ev oliver och klicka över caesardressingen, blanda runt.

Servera med kycklingen och en extra klick dressing. Jag tog även en halv avocado till.

baconlindad fylld kyckling med caesardressing




Kommentarer