Hemmagjorda rotfruktschips

I fredags så var jag sugen på chips, jag älskar verkligen chips men jag vet ju också att jag inte bör äta det allt för ofta så jag gjorde helt enkelt egna nyttiga chips istället ;-) Jag har tidigare bloggat om när jag har friterat rotfruktschips vilket blir otroligt gott men det tar lite tid så för att få chips lite snabbare så kan man välja det här sättet istället.





Man skär helt enkelt dom rotfrukterna man vill ha tunt på tex en mandolin. Jag valde rödbeta och sötpotatis. Lägg skivorna i en skål och häll över lite olivolja och havssalt. Sedan lägger man ut dom på ett bakplåtspapper på en plåt, in i ugnen på ca 130 grader i ca 10 min. Ta ut plåten och vänd på alla chipsen och in igen ytterligare ca 10 min. Ha koll så dom inte bränns!

Ta ut och låt svalna, dom blir krispiga när dom svalnat. Ät direkt för det tar inte så lång tid tills dom blir mjuka igen. Gott gott! Kanske något för nästa helg ;-)

rotfruktschips



Kommentarer

  1. Vi har testat att göra egna potatischips för en evighet sedan men de blev inte alls vidare spröda och frasiga som dessa ser ut att vara. Kanske värt att testa på nytt fast då med rotfrukter istället...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar