Grillad vanlig och glutenfri pizza på Webern

Igår testade vi för andra gången att grilla pizza. Första gången lyckades vi inget vidare och anledningen till det var för kall grill. För att kunna grilla pizza i en klotgrill så måste man komma upp i hög värme, gärna ända upp till 300 grader. Jag kom inte upp till 300 grader denna gången heller men det blev iallafall 250 grader vilket räckte, den blev riktigt riktigt god. Sambon sa att det var den godaste pizzan han ätit ;-)

grillad pizza


Jag äter ju inte vanlig pizza så jag gjorde en annan variant till mig med blomkålsbotten men jag tog ändå en liten bit på den vanliga bara för att smaka ;-)

pizza med blomkålsbotten

Man behöver förutom hög värme en pizzasten för att lyckas med pizzan. Briketterna ska du lägga runt om grillen, det ska vara fritt i mitten.

Gör din deg som vanligt. Ta fram en plåt och lägg ut bakplåtspapper, forma degen som du vill, förslagsvis rund ;-) För över pizzan till pizzastenen försiktigt. På med locket och kör ca 2 min. Lyft på locket och försök försiktigt ta bort bakplåtspappret, på med locket igen och kör ytterligare ca 6 min eller tills du tycker den ser klar ut. Avnjutes gärna med ett glas rött :-)

Kommentarer