Paleomuffins med dadlar och blåbär

Jag försöker alltid hitta goda socker- och mjölfria bakverk att baka men jag snöar oftast in på en och samma sort och bakar den om och om igen. Dom HÄR paleomuffinsen är exempel på sådant bakverk. Dom är så himla goda och dom går hem överallt. Hade med dom till jobbet häromdagen och där tyckte dom också om dom och dom äter inte ens lågkolhydratkost så som jag gör.



Gjorde en liten twist på dom häromdagen med betoning på "liten" ;-) Jag tillsatte en näve blåbär. Inte dom svenska små skogsblåbären då utan dom där odlade som jag faktiskt inte alls tycker smakar som vanliga blåbär men dom funkar. Fördelen med dom är ju att dom inte blir "blöta" när man använder dom i bakverk. Så här gjorde jag:

Ingredienser för 8-10 små muffins
10 urkärnade dadlar
2 dl hasselnötsmjöl (eller mandelmjöl)
1 dl kokoschips (eller kokosflingor)
½ dl smält smakfri kokosolja
4 msk kakao
1 dl blåbär
½-1 msk honung
2 tsk vaniljpulver
3 ägg
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa dadlarna i en matberedare så fint det går tillsammans med mjölet och kokosen. Häll i oljan tillsammans med kakao, blåbär, honung och vaniljpulvret och mixa lite till.

Tillsätt till sist äggen och bakpulvret och mixa igen.

Häll upp i små muffinsformar och kör in i ugnen ca 8 minuter. Låt svalna och förvara sedan i kylen.

Nä, nu får vi starta igång söndagen. Gräsklippning, träning, barn till gymnastik, grillning mm mm står på schemat :-)


Kommentarer