Nyfångad grillad makrill




Gillar ni makrill? Jag älskar makrill men ogillar alla ben ;-) Vi var ute och fiskade makrill härom kvällen. Först nappade det ingenting och sedan nappade det ingenting men sedan så nappade det hela tiden ;-) Vi fick ett gäng som jag sedan lade på grillen, mycket gott och väldigt enkelt!

Ingredienser
3 makrillar
en citron
en knippe dill
lite färsk persilja
salt och peppar
olivolja

Rensa makrillarna men låt huvudet vara kvar.

Häll lite olivolja i en skål, kanske runt en halv dl. Tillsätt rivet citronskal från en citron, hackad dill och persilja, salt och peppar, rör runt.

Skär några snitt längs med makrillen och fördela röran runt hela fisken, även insidan. Har du några dillknippen över så lägg även dom inne i fisken.

Förbered grillen för direkt grillning. Lägg på fisken och grilla ca 4 min per sida lite beroende på hur stora dom är.

grillad makrill

Jag serverade min makrill med bondbönspuré och grillad egenodlad squash.

En av varje ;-)




Kommentarer