Tips på god mat till midsommarafton!

Oj, redan midsommar om två dagar! Tiden springer verkligen iväg och vilket skitväder vi har. Dock så verkar det som att vi kommer slippa regnet på fredag i alla fall men det är väl ingen värme att tala om. Vi ska hem till min svåger och hans familj vilket ska bli jättekul :-) Barnens farmor kommer också. Exakt vad det blir för mat vet jag inte men lite ska vi ordna med och ta med.

Midsommarmat.....har ni redan bestämt vad ni ska äta?? Om inte tänkte jag tipsa om några godsaker som jag tycker passar väldigt bra på midsommar förutom dom klassiska sakerna såsom sill och lax.

En provensalsk grönsakslåda passar ju alldeles utmärkt både till lax men även till grillat. Recept på min variant hittar du HÄR.

Provensalsk grönsakslåda en sk tian.
Jordgubbar hör ju midsommar till men varför bara äta dom till efterrätt? Varför inte göra något lite ovanligt till förrätt, tex den HÄR jordgubbsbruschettan. Så himla god!

Jordgubbsbruschetta med balsamvinäger och mascarponeost.
Och varför inte göra något med lamm till midsommar. Jag har massor med recept under etiketten lamm här i högermenyn men den här BBQ-grillade lammsteken jag gjorde för ett tag sedan är fantastiskt god!

Lammstek på grillen!

Och så måste vi väl avsluta med något gott :-) En jordgubbstårta så klart! Inte nyttigaste tårtan i stan men helt klart den godaste ;-) Receptet hittar du HÄR.

jordgubbstårta

Så, med detta hoppas jag ni får en jättehärlig midsommarafton!!



Kommentarer

  1. Blir en lugn midsommar för oss. Blir en laxtårta som jag tipsar om på min blogg. Vi äter ju inte sill....
    Den där bruschettan skulle jag gärna sätta tänderna i.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar