Kalas och varmrökt lax på grillen

Födelsedagsbarnet!
Igår hade vi släktkalas för vår dotter Isabella som fyllt 9 år. Storasyskon till henne, storasyskon till mig, farmor, mormor och morfar var på plats. Vi hade tur med vädret, solen sken även om det var lite kyligt i skuggan. Grillen åkte givetvis fram och jag grillade kycklinglårfiléer, gjorde en stor härlig sallad, kokte färskpotatis, gjorde en tzatziki och en basilikamajonäs och så rökte jag lax på grillen.



Laxen blev så himla god så det receptet vill jag dela med mig av ;-)

Ingredienser
en hel bit laxsida
olivolja
rubbing av något slag (jag använde en algkrydda ifrån Kåseberga rökeri, mycket god!)
salt och peppar
hackad färsk dill

Droppa lite olivolja över laxen och smeta in. Krydda med valfri rubbing, salt, peppar och dill och låt gärna stå i kylen några timmar.

Förbered grillen för indirekt grillning. Försök hålla runt 125 grader. Lägg laxen på indirekt värme, i med en termometer och häll rökspån på glöden, jag använde pecan, ungefär en näve. På med locket och försök få ner värmen genom att mixtra med ventilerna. Laxen ska upp i 48-50 grader, inte mer. Tog för mig ca 35 min. Laxen fick fin rökfärg och smakade helt perfekt!

varmrökt lax på grillen

grilltallrik


Idag har vi varit en sväng nere i Frihamnen här i Göteborg för att kolla in alla Volvo Ocean race båtarna som gick i mål idag strax efter lunch. Riktigt häftiga båtar! På lördag är det Indoor race vilket vi ska kolla in, blir nog folkfest :-)

volvo ocean race

"Tjejbåten" SCA :-)

Och så våra läckra bilar såklart!





Kommentarer