BBQ-grillad hel fläskkarré med grillsås och grillade grönsaker

Dags för lång grillat på Webern igen, sk "low and slow". Jag körde en hel fläskkarré med rubb på grillen i ca 4 timmar idag. Går givetvis att göra snabbare om man håller högre värme i grillen men köttet blir så mycket godare och saftigare om man kör lite längre tid på lägre värme. Rubbingen kan man göra på många olika sätt, använd helt enkelt dom kryddor du tycker. Så här gjorde jag:

Färdigrubbad fläskkarré

Ingredienser
en bit fläskkarré på 1,6 kg
ca 1½ dl rubbing bestående av rökt paprikapulver, vitlökspulver, lökpulver, spiskummin, svartpeppar, salt, chilipulver, mörkt socker typ rårörsocker
olivolja

Blanda ihop rubbingen (för exakta mått se DETTA inlägg). Smeta in köttet i olivolja och klappa sedan in rubbingen i köttet, var generös. Låt gärna stå i några timmar, allra helst över natten.

Starta upp grillen för indirekt grillning och försök hålla runt 110-130 grader. Lägg köttet på sidan där inte glöden, sätt i en termometer är och släng på en näve rökflis, på med locket och kör tills köttet får en temperatur runt 70 grader. Tog för mig ca 4 timmar. Jag slängde på lite mer rökflis efter ca 20 min.

När köttet är klart lindar du in det i aluminiumfolie och låter det vila ca 20 min. Under tiden kan du grilla grönsakerna. För att få upp bra glöd igen så öppnar du upp ventilerna för fullt. Koka ev färskpotatis och gör en grillsås.

bbq fläskkarré



Ingredienser grillsås
hälften gräddfil, hälften creme fraiche
1 msk tomatpuré
1 kryddmått spiskummin
1 kryddmått vitlökspulver
1 kryddmått lökpulver
lite kanel
lite nejlika
1 tsk torkad koriander
salt och peppar

Blanda ihop alla ingredienser och låt gärna stå kallt en stund innan servering.

Skär upp köttet och servera med grillsåsen, grillade grönsaker och lite kokt färskpotatis och givetvis ett glas rött. Trevlig lördagskväll på er!!

helgrillad fläskkarré

Perfekt grillmiddag!




Kommentarer