Helgrillad blomkål med helgrillad entrecote

Vilken härlig helg vi har! Barnen är ute och leker mycket vilket ju är bra!



Igår kväll grillade vi. Blev en långgrillning på 1 timme. En hel entrecote och en hel blomkål. Första gången jag grillade hel blomkål och det blev riktigt gott faktiskt. Till köttet och blomkålen gjorde jag en snabblagad bearnaisesås, så himla god och okomplicerad, denna lyckas alla med, recept hittar du HÄR.


Ingredienser blomkål
en hel blomkål
smör
salt
peppar

Kleta in hela blomkålen med smör med hjälp av hushållspapper, salta och peppra väl.

Ingredienser entrecote
en hel bit entrecote
salt och peppar
grillkrydda
olivolja

Börja med att olja in köttet och krydda sedan väl med alla kryddor. Låt gärna marinera några timmar om du har tid. Låt köttet bli rums tempererat innan du lägger det på grillen.


Tänd grillen och gör iordning den för indirekt grillning. Låt grillen ligga runt 200 grader och lägg blomkålen för indirekt grillning. Kör ca 15 min, försök sedan sänka temperaturen så den ligger runt 150 grader, lägg på köttet för indirekt grillning, sätt in en termometer i köttet och kör tills köttet blivit 50 grader. Tog för mig ca en timme. Blomkålen ska också ligga kvar hela tiden.

Ta av köttet från grillen och linda in i folie, låt vila 10-20 min. Servera med blomkålen som du skivar och bearnaisesåsen. Jag grillade också tjocka revben som jag först kokat möra. Mums!

helgrillad entrecote


Vi testade också ett himla gott vin, inte till maten dock men under tiden den tillagades var det mums ;-) Vinet är ett ekologiskt vitt vin som heter Pasqua Sanzeno Chardonnay och är ifrån Italien. Frisk smak med toner från tropiska frukter, lite pärlande. Vinet har också väldigt låg socker halt, 5g/liter, bra där! Finns på Systembolaget med nr 2907, kostar 219 kr. Tyckte vinet var väldigt gott och kommer passa fin fint till sommaren som sällskapsdryck eller till fisk- och grönsaksrätter.

pasqua
 
 


Kommentarer