Gästerna bjöds på helgrillad kyckling med kamben och sötpotatis

Så himla skönt det har varit med långledighet! Har fått massor gjort i trädgården vilket känns väldigt skönt. Igår lördag hade vi vänner över på middag. Grillen åkte fram igen. Denna gången blev det helgrillad kyckling, grillade kamben  och ugnsgrillad sötpotatis. Serverades med min basilikamajonäs som jag nog aldrig kommer tröttna på ;-) Recept på den hittar du HÄR.

helgrillad kyckling

Att grilla hel kyckling på grillen är väldigt smidigt och det blir väldigt gott och tar du den i rätt tid så blir den absolut inte torr heller utan helt perfekt. En timme, det är vad jag brukar köra hel kyckling på i grillen om man ligger på runt 180 grader, brukar bli saftigt och gott.

Jag gjorde ett gott kryddsmör som jag först smetade in hela kycklingen med. Snitta skinnet och tryck in smöret i varje vrå. Tryckte även in en halv citron i öppningen. Sätt igång grillen för indirekt grillning och försök hålla 180 grader, lägg kycklingen i mitten där det inte är glöd och kör ca en timme. Släng gärna på en handfull rökspån i början för lite god röksmak. Dubbelkolla sedan så kycklingen ligger runt 72 grader.

Kamben och majskolvar.
 Kambenen valde jag att först koka ihop med lagerblad, en rosmarinkvist, några kryddpepparkorn, 3 tsk salt, en halv citron, några vitlöksklyftor och vatten såklart. Koka i ca en timme. Sedan penslade jag med min goda glaze som du hittar HÄR. Sedan grillade jag på hög värme, direkt grillning, några minuter per sida. Otroligt möra och fina!

Jag valde att lägga sparrisen i en sallad tillsammans med saganakiost, solrosfrön och salladsblad.

Grillade också sparris och majskolvar och tillsammans med kycklingen, kambenen, sötpotatisen och basilikamajonäsen blev detta en supergod grilltallrik.

Lite mycket mat kanske ;-)

Till efterrätt blev det glass och Annika Sjöö´s goda paleomuffins och dom gick hem hos herrskapet verkade det som, eller vad säger du Ulle?? ;-)

Mätta gäster!





Kommentarer

Skicka en kommentar