Grillade kycklingspett med tzatziki och potatisklyftor

kycklingspett

Testar lite olika produkter ifrån Kronfågel just nu och igår var det dags för kycklingfärs. Tidigare har jag gjort både kycklingbullar och kycklingbiffar av kycklingfärs men denna gången ville jag göra något annat. Jag älskar ju att grilla som ni säkert vet så jag bestämde mig för kycklingspett som jag serverade till tzatziki och ugnsrostade potatisklyftor. Det blev fantastiskt gott, exakt dessa smaker som jag älskar i form av vitlök, oregano, citron, tomat.....mmmm ;-)

Ingredienser kycklingspett
1 kg kycklingfärs
2 msk pofiber (eller ströbröd)
2 rivna vitlöksklyftor
2 msk kräm av soltorkade tomater
rivet skal från en citron
2 msk torkad oregano
salt och peppar (rikligt)

Blanda ihop alla ingredienser och forma sedan som kebab på träspett. Förbered grillen och lägg sedan på spetten. Pensla gärna med en grillsås/marinad eller glaze under grillningen. Jag använde mig av In flavor Garlic & Pepper som är jättegod!



Ingredienser tzatziki
3 dl turkisk eller grekisk yoghurt
en halv gurka
2 vitlöksklyftor
torkad oregano
1 msk olivolja
salt och peppar

Börja med att riva gurkan på ett rivjärn och lägg sedan i en sil, salta och låt stå i några minuter. Blanda under tiden yoghurten med pressade vitlöksklyftor, oregano, lite salt och peppar.

Pressa ur vätskan ur den rivna gurkan och tillsätt till yoghurten, blanda runt och tillsätt lite olja.

Servera spetten och tzatzikin till ugnsrostade potatisklyftor! #Kronfågel #tafågelvägen

kycklingspett kronfågel

potatisklyftor






Kommentarer

Skicka en kommentar