Grillad fläskkarré med sötpotatisstomp

Ni vet väl vid det här laget att jag grillar rätt så mycket, året om till och med ;-) Tycker det är himla kul att köra långgrillning dvs låg temp under flera timmar men något som jag tycker är otroligt gott och som bara tar några minuter på grillen är grillad fläskkarré. Jag tror fläskkarré är underskattat! Jag brukar marinera köttet några timmar med Adams rib rub (finns i dom flesta Ica-butiker) och om man sedan är försiktig på grillen och inte låter köttet gå för länge så blir köttet fantastiskt gott och mört!

sötpotatisstomp

Vi grillade i helgen och till köttet så blev det för min del sötpotatisstomp. Kallar det stomp eftersom jag inte mosade det helt och hållet utan det ska vara en del klumpar kvar tycker jag. Receptet kommer från en av Jamie Olivers böcker. Så här gjorde jag:

Ingredienser sötpotatisstomp 4 pers
3 stora sötpotatisar
en näve färsk koriander
några vitlöksklyftor
1 msk soja
2 msk mango chutney
½ röd chili
2 msk olivolja
salt och peppar

Börja med att lägga sötpotatisen i en microsäker skål, picka några hål med en kniv. Lägg även in några vitlöksklyftor. Kör full fart i micron ca 12 minuter eller tills dom blivit mjuka.

Under tiden tar du fram en skärbräda i trä och hackar koriandern fint. Låt den ligga kvar på skärbrädan och häll över soja, mango chutney, olivolja, hackad chili, salt och peppar. Hacka allt fint.

Ta ut potatisen och känn så den är mjuk (om inte kör lite till). Lägg potatisen över röran på skärbrädan och ta fram en potatisstöt och stöt potatisen med skal och allt. Blanda ihop med röran, salta lite extra.

Servera stompet med det nygrillade köttet. Mums och smask!

grillad fläskkarré

Till maten drack vi ett himla gott rött vin. Eftersom jag hade lite chili i stompet så var inte vinet ultimat till just denna rätten men drack det även efteråt som "snackvin" och det var jättegott. Vinet heter Assurdo Rosso, Baglio Gibellina, 2011. Vinet har smak av mogna mörka bär och hallon med en mjuk avslutning.

Finns i Systembolagets beställningssortiment och har nr 78686, kostar 167 kr.




Kommentarer