Glutenfria havrekakor

glutenfria havrekakor
Räcker gott och väl med en halv skiva, brödet är mättande :-)
I senaste numret av Äkta mat fanns det en artikel med massa tips på goda glutenfria bröd. Bland annat ett surdegsbröd som jag ska testa tänkte jag men det krävde att man först gör en sk vildjäst och den ska stå några dagar så det får nog bli till nästa helg. Fick tips av en jobbkollega att havrekakorna som också stod med i artikeln var goda och lättbakade så dom gav jag mig på.

Kan ju berätta direkt att brödet inte är något lchf-bröd eftersom det innehåller både havregryn och bovetemjöl men brödet är glutenfritt och tycker jag kan fungera ibland. Framför allt är jag ute efter att hitta glutenfria bröd som kan passa till barnen och det här funkade faktiskt. Framför allt till minstingen, han tyckte brödet var jättegott vilket ju är bra. Barnen får ju i sig massor med gluten på dagis och skola så då tycker jag man kan försöka dra ner på det litegrann här hemma istället.

Ingredienser 8 havrekakor
20 g jäst
25 g rumstempererat smör
40 g honung
500 g mjölk
200 g bovetemjöl
100 g glutenfria havregryn
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
20 g fiberhusk

Blanda jäst, smör och honung i en stor skål till en jämn massa. Tillsätt sedan mjölken och blanda tills det är klumpfritt. Tillsätt övriga ingredienser och låt sedan stå med plastfolie och jäsa i 2 timmar.

Klicka ut degen i 8 bitar på två ugnsplåtar. Använd en slickepott som du först oljar in och försök få dom runda och tunna, ca 12 cm i diameter. Låt jäsa ytterligare 1 timme. Sätt ugnen på 225 grader.

Grädda kakorna i ca 15 minuter, ha koll så dom inte får för mycket färg.

Jag tyckte dessa var jättegoda, absolut inte sista gången jag gjorde dom :-)

glutenfria havrekakor



Kommentarer