Oxrullader i krämig sås

oxrullader

Måste dela med mig av vår goda lördagsmiddag! Oxrullader i krämig sås, så himla gott! Viktigt här att man låter rulladerna koka sig tillräckligt möra i buljongen innan man tillagar såsen, torrt kött är inget gott. Man kan ju välja att fylla rulladerna med lite vad man tycker. Jag tog bara dijonsenap, bacon och kräm av soltorkade tomater men man kan ju tex även fylla med ost om man vill det.

Ingredienser 6 port
2 pkt lövbiff ca 1 kg
1½ pkt bacon
dijonsenap
kräm av soltorkade tomater
smör
1 l buljong (av tärning eller fond)
3 dl vispgrädde
½ dl creme fraiche
½ dl philadelphiaost
lite soja för färgens skull
1 msk gele tex rödavinbärs gele
lite redning, jag använder denna

Börja med att smeta på dijonsenap över varje skiva. Fördela sedan en baconskiva över och smeta över krämen av soltorkade tomater. Rulla ihop så tajt du kan och fäst med en tandpetare.

Bryn på hög värme i smör och lägg sedan över i en stekgryta.

Häll vattnet och buljongtärningen eller fonden i stekpannan och låt koka upp, häll över rulladerna. Låt koka på medelvärme i 45-60 min.

Ta upp rulladerna och koka ner fonden till i alla fall hälften, gärna mindre. Tillsätt grädde, cf och philadelphiaost, lite soja och gelé. Låt koka upp och lägg tillbaka rulladerna.

Servera med kokt potatis eller som jag gjorde kokt blomkål. Svensk klassisk husmanskost!

oxrullader




Kommentarer