Nyårsaftonens efterrätt - Cheesecake med nutellamousse och lakrtistopping

cheesecake med nutellamousse och lakrtistopping

Då var det dags att dela med mig av nyårsaftonens efterrätt. En väldigt söt och god historia. Inte ofta jag äter sådana här efterrätter men ibland får man ju göra undantag, eller hur? ;-)

Receptet är inte mitt eget utan jag hittade det på recept.nu Mellanlagret består av Nutella, något som jag inte ätit på många många år. Jag åt det när jag var liten, när jag var och hälsade på hos min farmor i Tyskland eftersom det på den tiden inte hade kommit hit till Sverige men fanns där. Lite lyxigt kändes det då och givetvis köpte vi alltid med oss burkar hem som jag sedan kunde bjuda mina kompisar på :-) Himla gott! Botten består av Oreokakor, något som jag aldrig testat förut men som också var himla goda. Så här gör man:

Ingredienser botten
1 pkt oreokakor med chokladsmak
3 msk smör
 
Ingredienser nutellamousse
200 g philadelphiaost
2 dl nutella
1 tsk vaniljpulver
3 dl vispgrädde
 
Ingredienser lakritstopping
200 g philadelphiaost
1 dl florsocker (jag tog Sukrin melis)
1½ msk lakritspulver (orginalrecept 2 msk men jag tyckte det lät lite väl mycket)
 
Hallon till dekoration

Mixa kakorna i en mixer och smält smöret. Blanda ihop och fördela i 6 små glas eller formar (1-portionsformar).

Vispa ihop philadelphiaost  med nutella och vaniljpulver. Vispa grädden för sig hårt och blanda sedan ihop med nutellakrämen. Spritsa ut i formarna över kakbotten. Låt sedan stå några timmar i kylen. (Vet helt ärligt inte om detta är nödvändigt men jag lät dom stå i några timmar.)

Vispa ihop philadelphiaosten med florsockret och blanda sedan ner lakritspulvret. Spritsa över nutellakrämen och toppa sedan med hallonen (eller jordgubbar eller andra bär om du föredrar det men hallon och lakrits är supergott!).

cheesecake





Kommentarer