Grillad rapsgriskarré med auberginegratäng

karré av rapsgris

Grillen åkte fram härom dagen igen ;-) Hade en hel fin bit karré av rapsgris som jag skar upp i portionsbitar och grillade. Jag marinerade först skivorna i en marinad bestående av olivolja, honung, balsamvinäger, soja, grillsås, salt, peppar och pressad vitlök. Svårt att ange exakta mängder då jag höftar på ett ungefär ;-) Låt gärna marinera några timmar innan du sedan grillar några minuter per sida.

Auberginegratängen gjorde jag så här:

Ingredienser
2 auberginer
2 tomater
1 burk krossade tomater
1 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
1 pkt fetaost
riven parmesanost
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Börja med att skära upp auberginen i ½ cm bitar. Lägg på en ugnsplåt med bakplåtspapper, salta. Låt stå några minuter och torka sedan bort vätskan.

Ställ in plåten i ugnen tills auberginen börjar få lite färg, ca 10 min. Ta ut och låt svalna litegrann.

Häll i en burk krossade tomater i en kastrull, värm upp och tillsätt grädde och creme fraiche. Salta och peppra. Skiva tomaterna.

Smöra en ugnsform och lägg ett lager med aubergine i botten. Lägg lite tomatsås över varje skiva, fördela lite fetaost över. Börja sedan om med en skiva aubergine igen, tomatsås och fetaost. När du kommer till sista lagret så avslutar du med en tomatskiva. Riv även över parmesanost.

In i ugnen ca 20 min tills auberginen blivit mjuk rakt igenom och servera till det grillade köttet.





Kommentarer