Glutenfri formfranska (LCHF)

Oj, vad den här helgen gått fort! Har knappt hunnit med något känns det som. Jonny har varit sjuk hela helgen och när jag vaknade imorse så kände jag lite i halsen, typiskt! Nu känner jag mig lite halvkrasslig.....förhoppningsvis går det över under natten.

Igår kväll/natt hade vi ju Egon på besök. Ingen snälling det där men vi klarade oss bra. Inget strömavbrott och inga fallna träd men jäklar vad det tog i. Ska erkänna att min puls steg rejält i natt vid 24-tiden, då vibrerade det i hela huset. Men jag var mest orolig för mitt växthus men det klarade sig galant, fick bara fästa ihop dörrarna med ett snöre, det var det enda ;-)

glutenfri formfranska

Bakade bröd igår. Ett väldigt enkelt men gott bröd som passar bra för brödrosten. Givetvis glutenfritt! :-) Jag hittade receptet på brödet inne hos Matgiken. Precis som med många andra sådana här äggbröd så blir dom väldigt tunga och kör man dom inte tillräckligt länge i ugnen, även kletiga och dom är också väldigt mättsamma så ofta funkar det med en skiva och lite gott pålägg. Jag skivade upp hela brödet och frös in så tar man helt enkelt bara fram dom skivorna man vill ha för tillfället. Så här gör man:

Ingredienser
4½ dl mandelmjöl
1 dl sesamfrön
1 dl fiberhusk
1 msk bakpulver
1½ tsk salt
6 ägg
3 dl crème fraiche
1 dl smält kokosfett
smör och sesamfrön till formen

Sätt ugnen på 200 grader. Börja sedan med att blanda alla torra ingredienser.

Blanda ihop crème fraiche, ägg och kokosfettet tills det blir en smet. Blanda sist i dom torra ingredienserna och låt stå och svälla i 5 min.

Smöra under tiden en avlång brödform och "bröa" med sesamfrön. Häll i smeten och grädda i 45 minuter.

Ta ut formen och låt svalna i 5 min, stjälp sedan upp på ett galler och låt svalna helt.

lchf formfranska




Kommentarer