Senapssill a´la Leif Mannerström

Två egengjorda sillar blir det denna julen. En tomat- och dillsill och en senapssill. Börjar med senapssillen. Det här receptet kommer ifrån Leif Mannerströms bok Husmanskost men jag har ändrat litegrann, inte mycket dock ;-) Istället för vanligt socker tog jag Sukrin gold, dessutom minskade jag ner på mängden då jag tycker det är onödigt att ha det så sött. Jag hoppade även över gräslöken, helt enkelt för att jag inte hade någon hemma ;-) Jag var dessutom väldigt lat och bekväm och använde mig av 5-minuters sill istället för att göra egen vilket jag tycker funkar utmärkt :-) Så här gjorde jag:

Mannerströms senapssill
Senapssillen till vänster

Ingredienser
400 g inlagd sill (5-minuter sill eller egengjord)
2 msk vitvinsvinäger
½ dl olja (jag tog en neutral rapsolja)
½ dl creme fraiche
2 msk sukrin gold (eller farinsocker)
2 msk Slotts senap
1 msk dijonsenap
2 msk majonäs
1 krm salt
½ tsk vitpeppar
½ gul lök
3 msk fryst hackad dill (givetvis går det bra med färsk också)

Börja med att lägga sillen i en sil så all vätska rinner av.

Blanda ihop alla ingredienser utan löken och dillen i en skål.

Hacka löken fint och tillsätt till skålen och lägg i dillen, blanda runt väl.

Dela sillen i mindre bitar och blanda i krämen. Låt stå i 24 timmar innan du serverar.

Leif Mannerström senapssill




Kommentarer