Kycklingsoppa med Bella buljong

Har ni inte upptäckt Herbarias ekologiska kryddor ännu så tycker jag du ska ta dig en titt på deras hemsida. Dom har ett stort utbud av ekologiska kryddor som inte innehåller någon jäst, glutamat, maltodextrin och klumpförebyggande medel, bara rena kryddor. Perfekt!

bella buljong
Herbaria Bella buljong

Jag har sedan tidigare deras krydda "Karibiens skatter" som är en fisk- och scampi krydda. Jättegod! Nu har jag testat deras buljong "Bella buljong". Buljongen innehåller fantastiskt många smaker såsom tomat, morot, lök, karljohanssvamp, selleri, rismjöl, vitlök, sesam, libbsticka, oregano, muskotblomma, piplök, persilja, timjan, spiskummin, gurkmeja och peppar.

Jag gjorde en kycklingsoppa igår och använde mig då av buljongen och så här gjorde jag:

Ingredienser
1 pkt kycklingfilé
chilipeppar
salt
peppar
5 små morötter
1 röd paprika
1 squash
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 broccolihuvud
1 l vatten
2 msk Bella buljong
2 dl vispgrädde
1 dl philadelphiaost
3 msk hemmagjord kycklingbuljong (kan givetvis hoppa över detta)

Börja med att skära alla grönsaker i mindre soppbitar. Hacka den gula löken. Fräs alla grönsaker i en stekpanna i smör eller kokosfett, salta och peppra

Strimla kycklingen i lagom soppbitar, salta och krydda med lite chilipulver. Häll i 1 liter vatten i en kastrull och koka upp, tillsätt buljongen och låt koka någon minut. Häll i alla grönsaker och koka 5 min. Pressa i vitlöksklyftorna, lägg i kycklingbuljong om du har och lägg sedan i kycklingen. Låt koka ytterligare 5 min.

Tillsätt grädden och philadelphiaosten, låt koka upp och servera! Den här soppan blev riktigt mustig och god, ungarna älskade den :-)

kycklingsoppa
Kycklingsoppa med grönsaker



Kommentarer