Smörstekt torsk med äggsås

Fredag! Äntligen :-) Det känns som att hösten kom som en käftsmäll. Känner mig helt däckad, redan hösttrött och ändå har jag precis kommit hem från en veckas solsemester, hur ska det här gå ;-) Visst blir man lika förvånad varje år, att hösten faktiskt kan vara så här kall, blöt och kylig. Ja, alla ni som bor här på västkusten vet vad jag pratar om ;-)

Ja, ja, det är bara att kämpa vidare. Det är faktiskt många kul saker som väntar framöver, närmast ska jag iväg med tjejgänget på Booztträff på Falkenbergs strandbad nästa helg, ska bli så himla kul och skönt att komma iväg och träffa alla igen. Ni kanske minns att jag var iväg till Palma i våras med samma gäng, och förra hösten var vi också på Falkenbergs strandbad. Skönt gäng, träning, spa, god mat och massor med skoj!

smörstekt torsk med äggsås

Idag firade vi in helgen med en god fiskrätt, en klassiker i form av smörstekt torsk med äggsås. Potatis till resten av familjen och broccoli till mig. Ett gott vitt vin till det, perfekt! :-)

Ingredienser
1 kg torsk, gärna torskrygg men det går bra med filéer också
smör
salt och vitpeppar
 
Äggsås:
3 kokta ägg
3 msk smör
2 dl mjölk 3%
2 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
lite maizena
persilja
salt och vitpeppar

Skär upp fisken i lagom bitar och salta. Lägg åt sidan.

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt 1 dl mjölk, 2 dl vispgrädde och creme fraichen. Salta och peppra. Låt koka upp och tillsätt sedan lite maizena, börja med 1 msk. Blir det för tjockt så tillsätt ytterligare 1 dl mjölk.

Lägg i dom hackade äggen och färsk hackad persilja, ca 1 dl. Låt stå och småputtra på svag värme medans du börjar med fisken.

Smält smör i en stekpanna och stek fisken, peppra och ös med smöret hela tiden. Stek inte för hårt, fisken får inte bli torr. Servera med såsen och tex kokt potatis eller som jag gjorde, med kokt broccoli. Häll upp ett glas vitt vin och njut :-)


Imorgon lördag åker grillen fram igen, denna gången blir det något jag bara läst om förut nämligen baconbomber. Vad det är får ni se ;-) Trevlig fredag på er!




Kommentarer

  1. Hösten har träffat mig också. Helt slut! Lite god mat och vin en fredag så somnar man gott i soffan sen.
    Härligt med.en träningahelg. Funderade också på det men kom inte till skott.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar