Nyttiga kokosbollar

kokosbollar paleo

Mina nyttiga kokosbollar är ju precis som det låter nyttiga, inga onyttiga ingredienser alls men det bästa av allt är ju att dom är så goda! Jag har gjort dom här tidigare efter DETTA receptet men ändrade i ingredienslistan lite grann denna gången. Jag valde att slänga i lite mandelmjöl, jag tog hasselnötter istället för cashew, hoppade över tranbären men endast för att jag inte hade dom hemma ;-) Slängde i lite torkade blåbär istället vilket blev jättegott. Varför jag kallar dom för paleo kokosbollar är ju för att paleo tillåter lite mer torkade frukter som tex dadlar medans lchf-kosten inte gör det och det är därför min kost är något av en blandning av dessa två, att äta enbart lchf känns lite för strikt för min smak men alla är vi olika ;-)

Ingredienser
1 dl hasselnötter
1 dl mandlar
2 dl dadlar
½ dl mandelmjöl
1 dl kokosflingor (+ lite att rulla bollarna i)
½ dl kakao
1 tsk vaniljpulver
2 tsk lakritspulver
en nypa flingsalt
2 msk smält kokosolja
½ dl gojibär
½ dl torkade blåbär
några msk vatten

Kör hasselnötter och mandlar i en matberedare så fint det går. Tillsätt dadlarna några i taget och kör några varv. Tillsätt alla övriga ingredienser förutom oljan och vattnet och kör tills allt blandats väl.

Maskinen har lite svårt att fördela gojibären och blåbären så vill du ha dom mer finfördelade så hacka dom lite med en kniv först.

Tillsätt smält kokosolja (eller smör) och några msk vatten och pulsa maskinen lite snabbt så det blir en kletig deg.

Forma till små bollar och rulla i kokosflingor. Blir ca 13-15 st alldeles alldeles underbara små goda kokosbollar :-)



Kommentarer