Dag 4 och 5 på kickstartsveckan - Halstrad lax med pepparrotscreme och Tacosallad

Fredag och jag är inne på min femte kickstartsdag den här veckan. Det sämsta och svåraste kommer väl nu, fredag och helg...då vill man ju (läs jag) gärna ta sig ett glas vin, lite choklad och laga massa god mat men.....så blir det inte den här helgen :-( Det kommer fler helger tänker jag för nu ska jag köra klart den här kickstartsveckan och inte fuska!

Det funkar väldigt bra faktiskt. Visst är jag hungrig, jäkligt hungrig på kvällarna men man överlever. På morgonen och hela dagen känner jag mig helt speedad. Vet inte vad det är som gör det men energin är på topp och jag känner mig helt enkelt speedad. Har redan gått ner över två kilo vilket ju känns bra och gör att jag givetvis vill köra klart veckan nu och inte fuska i helgen.

Igår blev lunchen lite tråkigt tycker jag, den bestod av äggröra och lite charkuterier och granatäpple. Ingen sås eller så utan bara det.


Middagen var desto godare och den tänker jag nog tillaga nu på lördag också fast i en lite annorlunda variant och dessutom på grillen. Men...så här gjorde jag den igår iallafall:

Ingredienser halstrad lax 1 portion ca 442 kcal
2 tsk olivolja
½ citron
ca 90 g blomkål
ca 90 g broccoli
½ dl frysta ärtor
150 g lax

Pepparrotscreme
35 g färskost med pepparrot
1 msk gräddfil
salt och peppar

Börja med att blanda ihop ingredienserna till pepparrotscremen och ställ sedan svalt.

Sätt ugnen på 225 grader. Dela upp blomkålen och broccolin i små buketter och lägg i en ugnsform. Ringla över 1 tsk olivolja, salta och peppra. Pressa saften ur den ena halva av citronen. In i ugnen 10 min.

Ta ut formen och häll över de frysta ärtorna, in i ugnen ytterligare 5 min.

Häll resterande olivolja i en stekpanna. Skär laxen i tunna skivor, ca ½ cm. Halstra laxen på hög värme. Jag valde att krydda laxen med en algkrydda jag köpte när vi var i Kåseberga, Skåne i somras. Ger god och mustig smak men den kan givetvis hoppas över och istället bara ta salt och peppar.

Lägg grönsakerna på en tallrik, fördela laxen över och toppa med pepparrotscremen. Garnera med en citronklyfta.

Ja, vi kör väl dagens mat också eftersom jag ändå är klar med den ;-)
Till lunch blev det samma räksallad som jag åt i måndags och nu till middag blev det tacosallad. Ja, taco utan bröd och skal helt enkelt. Passade ju bra då resten av familjen också kunde äta detta fast dom fick tortillabröd också :-)


Ingredienser tacosallad 2 portioner ca 370 kcal
½ litet salladshuvud typ isbergssallad
1 tsk smör
300 g nötfärs
½ pkt tacokrydda (jag gör min egen)
lite vatten
10 körsbärstomater
½ rödlök
3 cm gurka
½ dl riven ost
4 msk gräddfil
2 msk tacosås

Strimla, skiva och hacka alla grönsaker. Stek färsen i smöret och smaksätt med tacokryddorna, häll på lite vatten och blanda runt

Lägg salladen i botten på tallriken och fördela sedan resten av grönsakerna, färsen, osten, gräddfilen och tacosåsen över.

Mmmm, mycket gott och inte saknade jag något bröd heller ;-)

Trevlig fredagskväll på er så hörs vi imorgon igen!

Alla recept kommer ifrån boken "Kickstart med Ulrika" med lite modifikation från mig ;-)




Kommentarer

  1. Hej!

    Har du recept på din egna tacokrydda som du vill delge mig och dina andra läsare? Tack på förhand. Hälsningar Södermanland

    SvaraRadera

Skicka en kommentar