Beer can chicken med rökta rödbetor

Ja, då var semestern över och jag har redan arbetat två dagar. Känns ju alltid jobbigt att börja jobba igen men det har ändå gått rätt smidigt och barnen är glada att vara tillbaka på dagis/fritids. Om 7 veckor drar vi dessutom iväg på semester igen :-) Det blir Mallorca denna gången, ska bli skönt, något att se fram emot!
 
beer can chicken

Jag gav mig på Beer can chicken i söndags igen och denna gången blev den verkligen jättebra. Smaken satt där, röksmaken var tydlig, skinnet var krispigt, jättegott! Viktigt här tycker jag är att man ser till att använda ett kryddsmör som man arbetar in under skinnet på kycklingen. Detta gör att smaken kommer åt köttet och det blir lite saftigare. Så här gjorde jag:

Ingredienser
en kyckling, gärna majskyckling
kryddsmör av något slag, jag tog smör med parmesanost, vitlök och kräm av soltorkade tomater
rubbing, valfri, någon du gillar helt enkelt, helst egengjord såklart ;-)
en burk öl

Ta fram kycklingen i god tid innan den ska på grillen. Skölj av och torka torr. Snitta lite här och var i skinnet och smeta in krydddsmöret. Häll över rubbingen och smeta in hela kycklingen väl.

Förbered grillen för indirekt grillning. Briketter på två sidor av grillen och fritt i mitten där du ska ställa kycklingen.

Jag använder mig av en ställning för kycklingen och ölburken men det går även bra utan. Ställ ölburken och ställningen i en sk droppform i mitten av grillen, trä över kycklingen. Häll rökspån över glöden som du tidigare blötlagt. Håll ca 150-170 grader i grillen och låt kycklingen gå till ca 70 grader. Tog för mig ungefär 1½ timme. Fyll på en gång till under grillningen med rökspån.

rödbetor

Jag serverade kycklingen till grillad squash och rökta grillade rödbetor som jag körde samtidigt som kycklingen.

Ingredienser rökta rödbetor
ett gäng med små rödbetor
salt
olivolja
färsk rosmarin
salt och peppar
färsk dragon
färsk basilika
1 tsk rödvinsvinäger
 

Lägg rödbetorna på dubbelt lager med folie. Lägg över hackad färsk rosmarin. Kläm ihop till ett paket och stick lite hål här och var i folien, detta för att röken ska komma åt. Lägg rakt över glöden samtidigt som du grillar kycklingen. Grilla ca 40 min. Låt svalna lite och skala sedan. Dela i mindre bitar och lägg i en skål. Hacka dragon och basilika och lägg över tillsammans med rödvinsvinäger och lite olivolja. Salta och peppra och blanda runt. Servera med kycklingen, squashen och en dippsås.

beer can chicken med rökta rödbetor





Kommentarer

  1. Ser verkligen jättegott ut. Vi har lagat Beer can chicken några gånger. Blir alltid toppen. Särskilt god blev den med en stor ekologisk kyckling som vi köpte på Ockelbo kyckling tidigare i somras. Tyvärr ser bilderna bara FÖR groteska ut, typ grillad baby, så ännu har den inte hamnat på bloggen...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar