Skörd och förvaring av persilja och oregano

persilja

Nu får man passa på och skörda dem örter och kryddor som behöver skördas. Jag sådde förra året persilja som jag har skördat av hela vintern och nu är den jättestor och kommer snart att blomma. Jag fick tips om att spara de kraftiga stjälkarna för att ha som smaksättare i tex grytor och buljonger. Så jag tog helt enkelt och klippte ner en del av mitt persiljabestånd, tog av bladen och fryste in dem i en påse och frös in stjälkarna i en annan. Gott att ha till vintern. Har dock mycket persilja kvar men det får jag försöka använda nu medans den fortfarande är ätduglig, blir väl inte så god kan jag tänka mig sedan när den blommat. Något tips på vad jag kan göra med all persilja förutom att smaksätta maten med, finns det någon röra eller kanske pesto??

Jag har också väldigt mycket oregano i trädgården. Har man en gång börjat odla oregano så har man tillgängligt hela tiden, den sprider sig som ett ogräs ;-) Jag skördar alltid en gång i början av säsongen, dvs nu, innan blommorna kommit och sedan en gång till när den blommar också. Blommorna är jättegoda! Bara till att bunta ihop och hänga upp och ner på i tex köket, torkar jättesnabbt! Så ut och skörda med er! ;-)




Kommentarer

  1. Ett mkt gott tips där du får användning av massor med persilja men också oregano är chimichurri, jag la upp ett recept på det för nån vecka sen! Vansinnigt gott till grillat och på rostad baguette eller som smaksättning till kryddsmör eller bara som grillsås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det måste jag kolla in, tack för tipset!

      Radera
  2. Tack för påminnelsen, det är definitivt dags att ta vara på örtväxterna nu! Jag brukar göra en väldigt god soppa på bladpersilja. Borde funka om bladen inte blivit för grova.

    Tänker fröken Dill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det borde funka. Vissa blad var grova men en del var fortfarande tunna och fina :-)

      Radera

Skicka en kommentar