Blomkålstabbouleh med grillad entrecôte

Det värsta med att åka iväg på en resa det är att så fort man kommer hem så börjar man fundera på när man kan åka iväg igen ;-) Känner ni likadant? Nu vill jag bara boka in nästa resa så snart som möjligt! Vi får se vad det blir men till värmen vill jag verkligen snart igen :-)


Det var i alla fall skönt med lite avbrott i vardagen men nu rullar det på igen, jobb, dagishämtning, matlagning, träning mm mm. Det blev grillad mat idag, i alla fall delvis. Jag grillade på en hel entrecôtebit och serverade den med en blomkålstabbouleh. Tabbouleh har jag ju gjort tidigare men inte på detta sättet. Man använder som namnet säger blomkål istället för bulgur och det blir jättegott! Så här gjorde jag:

Ingredienser
ett blomkålshuvud
saften från en citron
1 dl olivolja
salt och peppar
persilja
mynta
körsbärstomater

Kör blomkålshuvudet i en matberedare så det rivs ner och blir så smått det går. Blanda ihop citron och olivolja med salt och peppar. Häll över blomkålen och blanda runt.

Hacka persilja och mynta och blanda ner i skålen. Dela tomaterna i mindre bitar. Blanda runt och låt gärna stå i kylen en stund innan servering så smakerna hinner sätta sig.

Servera med grillat kött och en dippsås. Jag blandade bara ihop pesto med turkisk yoghurt. Perfekt om du som jag vill dra ner på kolhydraterna!

blomkålstabbouleh




Kommentarer