Nya bröd till Pågens brödpanel



Jag är sedan några år tillbaka med i något som kallas Pågens brödpanel. Det innebär helt enkelt att när Pågen lanserar nya bröd så får vi hem en låda med bröd som vi får testa och smaka oftast innan dem dykt upp i affären eller precis samtidigt. Kul sätt att prova bröd tycker jag eftersom man kanske inte annars skulle ha upptäckt ett bröd som man gillar. Vi i vår familj har hittat många favoriter genom åren :-)

Det är inte alltid som bröden som följer med lådan är i vår smak. Jag gillar ju som ni säkert förstår tex inte bröd med socker i. Förstår inte grejen med socker i bröd, jovisst kan man behöva en nypa för att få igång jäsningen men inga stora mängder, nej, fram för sockerfria bröd till våra barn! I lådan denna gången fanns det 4 st bröd som jag tänkte beskriva och betygsätta nu så kanske ni kan få lite vägledning nästa gång ni handlar bröd ;-) Jag som inte äter bröd i vanliga fall har tagit en tugga på varje bröd ;-) så resten av familjen har ätit resten ;-)


Surdegsbröd skördelycka: ett surdegsbröd med fullkornsvete, råg och durumvetemjöl. Innehåller även svensk rapsolja. Smaksatt med tranbär och äpplesylt. Innehåller en del socker, dels i sylten men även i övriga ingredienser, dock långt ner på ingredienslistan vilket betyder att det inte är så mycket men ändå....onödigt kan jag tycka. Ett gott bröd tyckte alla utan stora dottern som inte gillar bär i bröd, för sött för min smak dock. Sedan kan man ju fråga sig om sådant här bröd får kalla sig surdegsbröd men det är ju en helt annan diskussion ;-) Betyg 3 av 5

Surdegsbröd havreguld: ett surdegsbröd med fullkorn från havre, hela kärnor av havre och korn, sötman kommer här ifrån honung och brödet är smaksatt med rapsolja. Inget tillsatt socker. Det här brödet var gott att rosta men inte lika gott att bara äta som det är även om barnen gillade det. Betyg 3 av 5


Äntligen! havre sandwich: ett ljust bröd med fullkorn och fibrer. Innehåller vetemjöl, fullkornshavremjöl, siktat rågmjöl. Mycket socker och en massa andra produkter som gör att brödet inte alls känns ok. Det här är ju ett typiskt bröd som barn gillar men nej, hos mig går det inte hem. Betyg 2 av 5.


Kornello: ett osötat fullkornsbröd med hela 50% fullkorn. Innehåller fullkornsnjöl av råg och vete, klippta kornkärnor, surdeg av fullkornsråg, solroskärnor, vört, havrekli, rapsolja och linfrön. Inget socker som sagt vilket är kanon! Det här är ju min typ av bröd, jättegott tycker jag! Betyg stark 4:a av 5 :-)

Hur ska då ett bröd få ett betyg 5 av mig?? Ja, då får det nog vara ett riktigt hembakat surdegsbröd, det är gott det! ;-)




Kommentarer

  1. Vilka härliga bröd. Tänk om vi hade bröd som dessa här!!!!

    SvaraRadera
  2. Det sista brödet ser riktigt gott ut, och fullt med nyttigheter, det får jag prova nästa gång jag går och handlar!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar