Lchf Scones

lchf scones

Ja, då var man inne i vardagen igen! Skönt eller? Nja, både och säger jag, jag har verkligen inget emot att vara hemma och vara ledig men barnen började klättra på väggarna så de behövde nog komma iväg till dagis/skola nu ;-)

Gjorde ett par himla goda scones häromdagen. Hittade receptet hos Åse. Väldigt enkla och som sagt var väldigt goda. De blev lite små så vill man ha större så får man helt enkelt välja stora muffinsformar eller så kanske det går utan form. Det här receptet ger iallafall 12 st små.

Ingredienser
180 g mandlar
180 g valnötter
5 ägg
180 g riven ost (jag tog vanlig hushåll, för mer smak ta någon smakrik)
1½ tsk bakpulver
100 g rumsvarmt smör
en nypa salt

Sätt ugnen på 225 grader.
Börja med att hacka nötterna väl i tex en matberedare och blanda sedan med bakpulvret. 

Vispa äggen och blanda sedan ihop allt med tex en matberedare. Jag använde min Kitchen Aid ;-)

Fyll upp smeten i muffinsformar eller bullformar. In i ugnen ca 15 minuter.

Njut med bregott och en tjock skiva ost. Gott!!

Kommentarer