Laxbiffar med limesås och butternut squash

laxbiffar

Lördag! Härligt va? Konstigt dock att barnen vaknar tidigare än någonsin när de är lediga.....någon som har samma problem ;-) Ja, ja, sova får man väl göra i ett annat liv :-) Jonny är ute och fiskar hummer och jag har varit med barnen och handlat vinterjacka till Rasmus. Denna årstiden är väl den då det ska handlas mest kläder till barnen. Tunna regnkläder som nu snart måste bytas ut till tjocka regnkläder, tjock jacka, overall, vanliga stövlar, fodrade stövlar, vinterskor, kängor.....ja, listan kan ju göras lång. Sedan behöver man ju själv kläder också..... ;-)

butternut squash

Lite mat då också då. Gjorde laxbiffar häromdagen. Receptet har jag lagt ut sedan tidigare men är värd en repris, jättelätt och supergott och nyttigt. Till biffarna blev det en limesås och min egenodlade butternut squash. Äntligen fick jag äta min butternut :-) Jag fick ju bara två stycken butternut som blev stora så nu har den första avnjutits och visst var den mycket godare än de man köper. Jo, det tycker jag allt. En kvar som får ätas med anddakt ;-)

Ingredienser
1 kg lax
1 ägg
1 st liten gul lök, finhackad
saften och skalet från en riven lime
salt och peppar

Mixa ihop alla ingredienser och stek i smör eller kokosfett tills dom fått fin färg.
 
Limedipsås
2 dl creme fraiche
2 dl majonäs
rivet skal från en lime
en liten pressad vitlöksklyfta
salt och peppar
 
Blanda ihop alla ingredienser och låt gärna stå kallt en stund innan servering.
 
Butternut squashen körde jag bara i ugnen med olivolja, salt och peppar, tar ca 30 min på 200 grader.
 
Ni vet väl om att jag finns på Facebook också?? Gå gärna in och gilla mig där :-)
 
laxbiffar
 

Kommentarer

  1. Mmm...så gott allt låter och ser fantastisk ut på tallriken! Mums!
    //Lana

    SvaraRadera

Skicka en kommentar