Foliegrillade rödbetor med grillad rumpstek


Nu har jag så smått börjat skörda mina rödbetor. De är inte så stora ännu men otroligt goda :-) Jag odlar både en avlång sort och den otroligt vackra "Chioggia" som är en polkarödbeta. Det är ju himla gott att bara koka betorna och servera med en klick smör men något som också är gott är att lägga de i ett foliepaket på grillen.


Jag kokar först betorna med en bit av stammen kvar och även skalet. Koka ca 10 min, vill du ha med morötter som jag hade i foliepaketet så släng i de i kokvattnet de sista 5 min. Skölj sedan betorna under rinnande vatten för att få av skalet. Lägg rödbetorna och morötterna i ett foliepaket tillsammans med en timjanskvist och en rosmarinkvist. Ringla över lite olivolja och havssalt. Stäng igen foliepaketet och lägg på grillen i ca 20 min. Otroligt gott!

Till rödbetorna blev det en enkel sallad, en fetaostdipp och grillad rumpstek. Otroligt gott kött med en stor fettkant som gav god smak!



Till maten serverades ett rött gott vin som heter LaGunilla Reserva 2007. Vi köpte vinet på Pråmen i Puttgarden men tror det finns på Systembolaget som beställningsvin. Mycket gott och passade perfekt till maten.

Nej, nu är det snart dags för Varg Veum på tv. En bit mörk choklad och gosa ner sig i soffan ;-)

Kommentarer