Pavlova med choklad, lemoncurd och frukt

Påskens efterrätt var det ju också! En seg historia får jag säga, ja, marängen i alla fall :-) Jag har tidigare gjort en chokladpavlova då jag tillsatte kakao i marängen, den här gången blev det istället så att jag smälte mörk choklad och ringlade över marängerna innan dom gick in i ugnen (recept från Ica buffé). På marängerna så blev det lemoncurd (köpt) och en topping bestående av bland annat vispgrädde och turkisk yoghurt. På toppen blev det färsk mango och hallon. Mycket gott och sött! ;-)

Ingredienser
4 ägg
1 krm salt
2½ dl socker
1 tsk ättika 12%
70 g mörk choklad
lemoncurd
mango
hallon
florsocker

Vispa ihop äggvitorna med saltet till ett hårt vitt skum. Tillsätt sockret lite i taget medans du fortsätter att vispa, blanda i ättikan. Spritsa ut 7-8 st rundlar på bakplåtspapper. Ringla över smält mörk choklad emelllan varven. In i ugnen på 200 grader 5 min, sänk sedan värmen till 110 grader och kör ytterligare 45 min. Så här långt kan man förbereda.

Ringla över lemoncurd.

Ingredienser topping
2½ dl vispgrädde
1½ dl turkisk yoghurt
1½ msk florsocker

Vispa grädden, blanda sedan i yoghurt och florsocker. Fördela över marängerna. Skär mango i bitar och toppa marängen med dom + färska hallon. Pudra över lite florsocker!

Kommentarer