Lchf pizza - gott eller inte??


När jag först hörde talas om lchf-pizza så tänkte jag att nu får det väl ändå räcka, vissa saker ska man bara inte ersätta med lchf tyckte jag då men......ju längre jag har kommit med min lchf-kost (som ju egentligen liknar GI-kost mer tycker jag själv eftersom jag inte är jättestrikt) så har jag börjat att titta mer och mer på ersättningar för de saker man saknar mest såsom tex bröd och pizza. När jag sedan läste på en del bloggar om att denna pizzan var så god, tex på Johanna Toftby´s blogg och även läste receptet i Åse´s bok Viktminskning med Lchf så var jag ju ändå tvungen att testa det ;-)

Igår kväll så var det då dags att testa. Jag gjorde både en vanlig pizza (till övriga familjen) och en lchf-pizza till mig själv. Till att börja med är ju själva "degen" jättekladdig. När jag försökte kleta ut den på bakplåtspappret så såg Jonny väldigt skeptisk ut ;-) men tillslut kom jag på att jag skulle "väta ner" slickepottan med vatten, då gick det bättre. När man gör lchf-pizza ska man köra in botten i ugnen innan man lägger på ingredienserna vilket jag gjorde, sedan när man lagt på ingredienserna så går det ju väldigt fort i ugnen, bara att vänta på att osten ska smälta egentligen. Så här gjorde jag:

Ingredienser
100 g riven västerbottenost
4 ägg
½ dl vispgrädde
1 msk fiberhusk
½ dl mandelmjöl
1/4 dl kokosmjöl
lite salt

Vispa ihop ägg, grädde och övriga ingredienser med elvisp, blanda sist i den rivna osten. Fördela på en plåt med bakplåtspapper. Här använde jag en slickepott som jag doppade i vatten då och då. In i ugnen på 175 grader ca 15 min.

Lägg sedan på de ingredienserna du vill ha. Jag tog hemgjord tomatsås, skivad lök, mozzarella, tomater i skivor, prosciotto, lite riven västerbottensost, oliver, oregano, salt och lite olivolja. In i ugnen igen tills osten smält och det börjar "puttra" lite på ytan.

Ja, vad tyckte jag nu då??? Jo, att "riktig" pizza är supergott och godare än lchf-pizza det kan vi nog bestämma oss för men......den här pizzan var en jättebra ersättare för oss som inte vill käka vetemjöl och bli pösiga och degiga i magen. Den var god helt enkelt och jag tänker definitivt göra den igen men ibland så tänker jag också unna mig den riktiga sortens pizza för den slår allt, i alla fall min egen hemgjorda ;-)

Förresten, följ mig gärna på Facebook också!!

Kommentarer

  1. Pizzan såg väldigt god ut! Tror nog att jag skulle gilla den mer än "vanlig pizza" :)

    SvaraRadera
  2. Nu följer jag dig på FB! :) Jag äter inte LCHF men det låter onekligen gott med västerbottenost.

    SvaraRadera
  3. Amy: kul att du följer mig!
    Marja: ja, äter man redan lchf så gillar man nog denna väldigt mycket!

    SvaraRadera

  4. Kanske inte är något fan av LCHF längre då jag insåg att hjärnan tar stryk av att inte få sina kolhydrater men det ser ju onekligen väldigt gott ut :P

    SvaraRadera

Skicka en kommentar